Een belangrijke vraag wanneer je begint met een webshop of al een tijdje bezig bent: “Is jouw website geoptimaliseerd voor gebruikers en zoekmachines?”. En hoe check je dit?
Laten we beginnen met de gebruikers. De gebruikers zijn uiteindelijk degenen die overgaan tot een aankoop.
Tenminste dat is wat je wil. Daarvoor moet de website natuurlijk wel geoptimaliseerd zijn. Hoe doe je dit?
Het is belangrijk om vooraf te bepalen wie je doelgroep is en vervolgens hierop te baseren hoe je de website gaat optimaliseren voor de gebruiker. Zit je in een nichemarkt en vindt deze doelgroep een bepaalde style aantrekkelijk?
Gebruik dit dan om je website te optimaliseren. Zit je meer in de algemene markt? Gebruik dat standaard stijlen zoals andere grote merken.
Optimaliseer je website voor zoekmachines
Voordat die gebruikers daadwerkelijk op je website komen moet je wel vindbaar zijn. Dit kan door middel van organisch verkeer of betaald verkeer of op andere internet marketing manieren.
Belangrijk is, is dat je goed kijkt waar je kansen liggen. Ben je vindbaar op bepaalde zoekwoorden? Op evenveel relevante zoekwoorden als je concurrent? Zowel betaald als organisch? Zit je SEO en SEA strategie goed in elkaar?
En hoe zit het met je remarketing? Dit zijn allemaal punten waar je naar kan kijken. Breng als bedrijf de volledige customer journey van jouw klant in kaart.
Bepaal van elk touchpoint de waarde en bepaal vervolgens de waarde, tijd en geld die je er in wilt stoppen. Het perfecte plaatje is natuurlijk dat in elke touchpoint even veel tijd wordt gestoken maar het is belangrijk ook ergens te beginnen.
Begin bijvoorbeeld bij het verhogen van je organische verkeer. Dit kost niet direct geld en kan je veel bezoekers opleveren.
Concurrentie niet overslaan
Als je alleen maar kijkt naar je eigen bedrijf en je eigen weg gaat volgen dan loop je al vaak snel tegen moeilijkheden op.
Wanneer je weet van een aantal concurrenten, die het al goed doen, dan is het eenvoudiger om te kijken hoe zij dit doen en vervolgens het in jouw jasje te steken.
Ga niet opnieuw het wiel uitvinden maar zorg ervoor dat je het beter doet dan je concurrentie. Wat voor advertenties hebben zij lopen? Hoe is de website structuur ingericht? Doen ze het beter op bepaalde vlakken die jij nog beter kan doen?
Blijf optimaliseren voor zowel de gebruiker als voor zoekmachines. Het is belangrijk dat je vindbaar bent.