Mag een winkel enkel tegoed geven als je een product terugbrengt?

Het is een vraag die we veel voorbij zien komen en waar lang niet altijd het juiste antwoord op komt: mogen winkels je enkel winkeltegoed geven bij een productretour? Het antwoord hangt af van de winkel waar je het product hebt gekocht, want niet overal gelden dezelfde regels.

De wetgeving voor fysieke winkels is sterk verschillend van de wetgeving voor online winkels en enkele andere verkoopkanalen.

Online shoppen: geld retour

Heb je in een webwinkel een product aangeschaft, maar ben je er toch niet tevreden mee? Je mag binnen 14 dagen het product terugsturen zonder opgaaf van reden. De webwinkel is wettelijk verplicht om het product aan te nemen, mits er geen schade is toegebracht aan het product.

Hoewel veel webwinkels de eis stellen dat het product in de originele, onbeschadigde verpakking moet zitten, is dit wettelijk niet een vereiste. Sterker nog, een webwinkel mag dit niet als harde eis stellen en moet ongeacht de staat van de verpakking het product terugnemen.

Webshops die aangeven dat je alleen shoptegoed terugkrijgt bij een retour, zijn in overtreding. De zaak moet het aankoopbedrag volledig terugstorten, hoewel de verzendkosten wel voor rekening van de koper zijn.

Hoewel veel webwinkels de eis stellen dat het product in de originele, onbeschadigde verpakking moet zitten, is dit wettelijk niet een vereiste.

Is er toch slijtageschade gevonden op het product, dan mogen de kosten van reparatie in mindering worden gebracht van het terug te storten aankoopbedrag. Dit is overigens alleen zo wanneer het gaat om te verwachten slijtageschade.

Is het product snel gesleten zonder dat dit de schuld is van de consument, dan kan het product volgens de wet gezien worden als ondeugdelijk en zijn de kosten voor de verkoper.

Dezelfde regelingen gelden voor aankopen aan de deur en per telefoon.

Uitzondering: tijdschriften, bederfelijke producten en loten

Er bestaat ook voor online winkels echter een uitzondering. Losse tijdschriften, producten die kunnen bederven (zoals eten) en loten voor een loterij mogen geweigerd worden voor een retour.

Dit zijn namelijk allemaal producten die slechts een beperkte tijd bruikbaar of actueel zijn, waardoor de verkoper bij een retour wordt benadeeld. Een webwinkel is daarom niet verplicht het product terug te nemen.

Hoewel sommige webwinkels als tegemoetkoming dergelijke retours alsnog accepteren, zijn ze hiertoe nooit verplicht.

Fysieke winkel: geen wettelijke eisen

Anders dan vaak gedacht wordt, bestaan er geen rechten op retour bij fysieke winkels. Hoewel bijna alle fysieke winkels de mogelijkheid aanbieden om een product te ruilen, zijn ze hier niet toe verplicht.

Het betreft hierbij vaak een soort tegemoetkoming vanuit de winkel, om de klant goed van dienst te zijn.

Om deze reden zijn fysieke winkels wel degelijk toegestaan om enkel shoptegoed uit te keren bij een retour, in plaats van geld dat ook elders kan worden uitgegeven.

Bij producten die te snel kapotgaan, moet een winkel ook opdraaien voor de kosten en ruilen toestaan.

Meestal staat de werkwijze van de winkel in het geval van retour verwerkt in de algemene voorwaarden. Soms verschilt deze per product(groep).

Bij producten die te snel kapotgaan, moet een winkel ook opdraaien voor de kosten en ruilen toestaan (de eerdergenoemde wetgeving rond ondeugdelijkheid van het product). In dit geval hoef je als consument een tegoedbon of vergelijkbaar niet te accepteren.

Wel kunnen producten of productgroepen hiervoor worden uitgesloten, mits dit in de winkel duidelijk is aangegeven.

Vaak is dit het geval bij producten in de uitverkoop of producten die lange tijd in de winkel hebben gestaan en daardoor al enige tijd gebruikt zijn (of getest) door bezoekers van de winkel.